
Radio Maryja per fas et nefas1

Ojciec Rydzyk ponad prawem?
Radio Maryja ponad prawem?
Radio Maryja ponad prawem i moralnością?
Radio Maryja per fas et nefas?

Naruszanie prawa przez Radio Maryja nie jest na pozór najbardziej 
fascynującym tematem dotyczącym tej rozgłośni. Chętniej piszę o 
różnych kłamliwych kampaniach propagandowych i o ideologii pro-
pagowanej przez RM. Jednak samo zebranie źródeł, zapewne bar-
dzo niekompletnych, mówiących o naruszaniu prawa przez instytu-
cje będące własnością o. Tadeusza Rydzyka albo przez niego do-
wodzone, robi wrażenie – jest ich mnóstwo. Stało się regułą, że na 
wszystkie te wykroczenia rzadko tylko reagują urzędy do tego powo-
łane. O wiele częściej przyznają o. Rydzykowi wyjątkowe przywileje, 
czasem nawet łamiąc przy tym przepisy.

RA F A Ł  MA S Z KO W S K I

Ginące pieniądze
i kult mercedesów

Już w pierwszych latach istnienia Radia
 Maryja o. Tadeusz Rydzyk nie przejmo-

wał się prawem. Zaczął od drobiazgu – jaz-
dy samochodem po pijanemu, do czego 
przyznał się później na antenie. Zatrzyma-
ny przez policjanta odmówił poddania się 
badaniu trzeźwości i zażądał sprowadze-
nia kapelana policji i posła ZChN. W koń-
cu policja pozwoliła mu odjechać2.

Kolejne wykroczenia, o których wie-
my, to organizowanie publicznych zbió-
rek bez zezwolenia, wywożenie kilogra-
mów pieniędzy w torbach za granicę, na 
co wtedy należało mieć stosowny doku-
ment, oraz kupowanie za przeszmuglowa-
ną w ten sposób gotówkę urządzeń radio-
wych i samochodów, wysyłanych potem 
do Polski jako darowizny na rzecz kultu re-
ligijnego w celu uniknięcia cła. 

W Bydgoszczy latem 1995 r. jedna z ta-
kich toreb, zawierająca 217 tys. marek nie-
mieckich, zniknęła z mieszkania współ-
pracownicy o. Rydzyka – Stefanii Biernac-
kiej. Rydzyk wezwany do prokuratury ze-
znał, że pieniądze te były własnością Ra-
dia Maryja. Policja przeprowadziła docho-
dzenie i stwierdziła upozorowanie włama-
nia. W związku z tym śledztwo w sprawie 
włamania przekwalifikowano na śledztwo 
w sprawie przywłaszczenia mienia, a Ste-
fanii Biernackiej prokuratura postawiła za-
rzut składania fałszywych zeznań. Śledz-
two umorzono ze względu na „niską szko-
dliwość społeczną czynu”3… 

Inny współpracownik RM został oskar-
żony o łamanie ustawy karno-skarbowej 
poprzez wywóz pieniędzy bez zezwo-
lenia NBP. Symptomatyczny jest fakt, że 
służbom państwowym nie udało się skło-
nić o. Rydzyka do zeznawania w tej spra-
wie w prokuraturze ani zmusić do zapłace-
nia grzywny za niestawiennictwo.

Kolejne dochodzenie dotyczyło „złama-
nia przepisów ustawy o ochronie obrotu go-
spodarczego w rozgłośni Radio Maryja”, ale 

prokuratura toruńska nie chciała przy tym 
postępowaniu współpracować z bydgoską
i nie doszło do przeszukania budynków roz-
głośni, a śledztwo zostało zawieszone.

W 1996 roku prokuratorzy badali kolej-
ną sprawę – sfałszowania aktu darowizny 
przedmiotów kultu – dwóch mercedesów, 
które tak naprawdę zostały kupione. Po od-
syłaniu sprawy z Torunia do Bydgoszczy
i z powrotem ostatecznie prokurator od-
mówiła wszczęcia postępowania przygo-
towawczego4.

W tym samym roku grupa posłów po-
skarżyła się prokuraturze toruńskiej na we-
zwania do skierowanej przeciwko nim prze-
mocy, jakie padły w audycji RM 24 paź-
dziernika. Rydzyk, pewny bezkarności, jak 
zwykle nie stawił się w prokuraturze. Pro-
kurator prowadząca sprawę była zastrasza-
na, gdyż na antenie wielokrotnie podawa-
no jej dane osobowe, a słuchacze demon-
strujący przed prokuraturą domagali się, by 
ją powiesić. Pewien zwolennik RM wysyłał 
nawet do prokuratury listy z pogróżkami. Ze 
względu na niską szkodliwość kolejna spra-
wa prowadzona przeciwko o. Rydzykowi 
zakończyła się umorzeniem. Dyrektor RM 
stawał się coraz bardziej pewny tego, że 
stoi ponad prawem.

Wybryki Rydzyka doprowadziły do po-
wołania w 1996 r. przez prymasa Józefa 
Glempa zespołu, który miał się zajmować 
rozgłośnią. Toruński zakonnik od począt-
ku ignorował owo gremium, nie przycho-
dząc na kolejne spotkania. Nie udało się 
też doprowadzić do przedstawienia przez 
kierownictwo Radia statutu powstałej przy 
nim Rodziny Radia Maryja.

Zapewne lekceważenie prymasa i epi-
skopatu, jak też prokuratury w trakcie śledz-
twa w sprawie o lżenie posłów, skłoniły pry-
masa do napisania listu do prowincjała re-
demptorystów, w którym m.in. zwracał uwa-
gę na stosunek o. Rydzyka do prawa: „Wie-
lebny o. Rydzyk mimo popularności i popar-
cia, nie może żądać dla siebie przywilejów
i stać ponad prawem. Sam słuchałem wy-
powiedzi ojca Rydzyka wieczorem 24 li-

stopada 1997 r. i byłem upokorzony pychą,
z jaką mówił o ministrze spraw wewnętrz-
nych i administracji”.5 W 2002 roku Episko-
pat powołał Zespół Troski Duszpasterskiej
o Radio Maryja, tym razem prawie w całości 
składający się ze zwolenników o. Rydzyka
z bp. Sławojem Leszkiem Głodziem jako 
przewodniczącym, mający się zajmować 
toruńską rozgłośnią. Następnie, w 2006 r.  
– radę programową pod przewodnictwem
ks. prof. Wacława Depo. Tymczasem sytu-
acja w RM pozostawała cały czas bez zmian.

Zapewne w poczuciu zupełnej bezkar-
ności o. Rydzyk zaatakował dziennikarzy 
filmujących go w sierpniu 1998 r. w toruń-
skim „Tormięsie”, upadającej firmie, której 
gwoździem do trumny był protest przeciw-
ko jej likwidacji wspierany osobiście przez 
o. Rydzyka.

Radio Maryja
a Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Jeszcze w latach 90. stacja zaczęła nada-
 wać reklamy mimo posiadania koncesji 

o opłacie obniżonej o 80% za to, że miała 
ich nie nadawać. Ta sytuacja trwała nadal 
po 2001 r., kiedy Akcja Wyborcza Solidar-
ność pod koniec kadencji Sejmu uchwaliła 
specjalnie na potrzeby Radia Maryja usta-
wę, w której wpisano możliwość przyzna-
nia darmowej koncesji dla „nadawcy spo-
łecznego”, również bez prawa do nada-
wania reklam. Tymczasem są one w dal-
szym ciągu emitowane przez rozgłośnię, 
a KRRiT nie chce zauważyć tego faktu. 
W 2007 r., po skardze niżej podpisanego, 
KRRiT postanowiła sprawdzić, czy konce-
sja jest przestrzegana i wysłała nawet uwa-
gi skierowane do nadawcy.

Do kolejnego monitoringu w celu spraw-
dzenia, czy stacja zastosowała się do uwag, 
doszło dopiero w kwietniu 2008 r. po kolej-
nej skardze autora tych słów na bezczynność 
Rady, która w ciągu ponad pół roku nawet 
nie odpowiedziała na pierwsze pismo. Za 
to w grudniu 2007 r. ogłosiła fałszywą infor-
mację, że RM jest jedyną rozgłośnią w peł-
ni przestrzegającą zapisów koncesyjnych.
W maju 2008 r. KRRiT wydała RM kolejną 
koncesję – na 10 lat. W toruńskiej rozgłośni 
reklamy firm zewnętrznych stanowią kilka 
procent czasu nadawania.

Warto wspomnieć, że w momencie po-
wstawania KRRiT 15 nadajników RM nada-
wało na innych częstotliwościach niż okre-
ślone w zezwoleniu, a 4 bez zezwoleń. 
Była to wtedy typowa praktyka większości 
powstających rozgłośni radiowych i tele-
wizyjnych. Prawdopodobnie również sta-
wiano maszty antenowe bez pozwolenia 
na budowę i dokumentacji, tak jak to ro-
biło RM. Natomiast na większe wykrocze-
nie wygląda utrzymywanie nadajnika RM 
w Warszawie przez dwa lata od oficjalnej 
likwidacji starego zakresu UKF. Kiedy już 
wszystkie inne stacje wyłączyły nadajniki, 
na starym UKF-ie królowało Radio Maryja.

NIGDY WIĘCEJ nr 17, ZIMA-WIOSNA 2009



Podobnie rzecz się miała z koncesją 
na satelitarną transmisję audycji RM. Przez 
kilka lat przekaz z radiostacji – bez odpo-
wiedniego zezwolenia – był nadawany do 
Ameryki i Europy, do tej drugiej zresztą 
za pośrednictwem... TVP. Krajowa Rada 
– zapytana – stwierdziła, że nie wiedziała
o braku koncesji.6

Dyrektor RM mógł się przyzwyczaić, 
że KRRiT jest skora do dawania mu spec-
jalnych przywilejów i niedostrzegania wy-
kroczeń. Dowodzi tego kolejny przykład. 
Otóż RM nie zgłosiło się do konkursu na 
dwie ogólnopolskie sieci radiowe ogło-
szonego przez KRRiT w latach 90. Z wie-
lu spółek, które chciały uzyskać prawo 
nadawania w takich sieciach, KRRiT wy-
brała rozgłośnie RMF i Zet. RM zgłosiło za 
to wniosek o 117. koncesji na częstotliwo-
ści przeznaczonej dla nadajników o małej 
mocy. KRRiT pod przewodnictwem prof. 
Ryszarda Bendera dla ułatwienia prze-
kształciła ten wniosek w jeden, a potem 
obiecała – bezprawnie, jak stwierdziła NIK 
– przyznanie częstotliwości dających 80% 
pokrycia powierzchni kraju. Zobowiązanie 
zostało zrealizowane z dużą nadwyżką.7

Uprzedzenia wobec inności, opluwa-
nie poszczególnych polityków i okazjonal-
ne pochwały przemocy to stała praktyka
w toruńskiej rozgłośni. Już w 1999 r. Euro-
pejski Ośrodek Badań i Akcji wobec Rasi-
zmu i Antysemityzmu prowadzący badania 
na zlecenie Rady Europy uznał Radio Ma-
ryja za zagrożenie dla demokracji, szerzą-
ce antysemityzm, ksenofobię i rasizm.

W 2002 r. KRRiT postanowiła sprawdzić, 
jak wygląda kwestia antysemityzmu na ante-
nie RM. Ówczesna procedura monitorowania 
programów polegała na zażądaniu nagrań au-
dycji od nadawcy. Ten zaś – zgodnie z wy-
mogami prawa – musiał przechowywać ma-
teriały wyemitowane w ciągu ostatniego mie-
siąca. Pierwsze dostarczone przez RM nagra-
nia były zniekształcone i nie udało się ich od-
tworzyć. Rada poprosiła o ponowne przysła-
nie materiałów, ale, ponieważ koresponden-
cja na ten temat trwała wiele tygodni, rozgło-
śnia odpowiedziała, że minęło zbyt wiele cza-
su i już tych nagrań nie ma. Po kolejnych kil-
ku tygodniach KRRiT spróbowała jeszcze raz, 
ale przesłanych płyt ponownie nie dało się 
odsłuchać. Rada, widząc, że RM nie zamie-
rza przestrzegać prawa, zrobiła kolejne podej-
ście, nagrywając audycje własnymi siłami. Po 
czym przeanalizowała je i nie dostrzegła kil-
ku ksenofobicznych wypowiedzi ze strony re-
dakcji, które zdarzyły się w tym czasie. Mimo 
że RM wiedziało, że może dojść do trzeciej 
próby monitoringu, całkowicie to zlekcewa-
żyło. Jak się okazało, nie bez racji. KRRiT
w ogóle nie zauważyła nadawanych w tym cza-
sie nader obficie reklam i opublikowała raport
o monitorowanym programie stwierdzający 
kilka uchybień, w tym uchylanie się od mo-
nitoringu, kłamstwa, brak reakcji na antysemi-
tyzm słuchaczy i brak dbałości o poprawność 
językową. Jednak żadne z nich nie spotkało 
się z próbą ukarania przez KRRiT. Tym bar-
dziej bez konsekwencji pozostały uchybienia, 
których Rada nie spostrzegła (nie chciała spo-
strzec…?).

KRRiT, po odwołaniu całego zarządu 
przed upływem kadencji i powołaniu skła-
du wyznaczonego przez Prawo i Sprawie-
dliwość, Ligę Polskich Rodzin i Samoobronę

w styczniu 2006 r., bardzo szybko nałożyła na 
Polsat karę za skrytykowanie przez Kazimierę 
Szczukę Magdaleny Buczek – liderki (wspie-
ranego przez toruńską rozgłośnię) Ruchu Po-
dwórkowych Kółek Różańcowych Dzieci 
oraz stałej felietonistki RM i Telewizji Trwam. 
Karę przyznano pod pretekstem urażenia 
uczuć religijnych oraz wyśmiewania się z nie-
pełnosprawności Buczek. Ale skąd takie za-
rzuty, skoro K. Szczuka odnosiła się tylko do 
słów wypowiadanych przez Buczek? A na sło-
wa o. Rydzyk o szambie w pałacu prezydenc-
kim, KRRiT nie reagowała. Podobnie rzecz się 
miała, gdy do wiadomości opinii publicznej 
trafiła informacja o jednym z antysemickich 
felietonów Stanisława Michalkiewicza. KRRiT 
z decyzjami poczekała na toruńską prokuratu-
rę, która, jak zwykle, sprawę umorzyła. KRRiT 
umyła ręce i nie nałożyła żadnej kary.

W tym kontekście warto wspomnieć, że 
RM w swej działalności paradziennikarskiej 
łamie również wszelkie normy etyczne, któ-
re powinny obowiązywać w tej profesji. 
Prawda, obiektywizm, oddzielanie komen-
tarza od informacji, uczciwość, szacunek
i tolerancja, dobro odbiorcy i odpowiedzial-
ność to zasady przez media Rydzyka albo 
jawnie odrzucane, albo uznawane jedynie 
w deklaracjach. Pierwszeństwo mają cele 
polityczne o. Rydzyka. Jeżeli prawda im nie 
służy, to tym gorzej dla niej. Na niektóre na-
ruszenia tych norm popełniane przez „Nasz 
Dziennik”, RM i TV Trwam zwracała uwa-
gę Rada Etyki Mediów.

Interesy

W 1997 r. o. Rydzyk kupił upadający
 bydgoski „Ilustrowany Kurier Pol-

ski”. Ale dziwny był sposób, w jaki chciał 
– wraz z o. Janem Królem – zapłacić za 
bankrutująca firmę: stertą banknotów przy-
niesionych w teczce i w reklamówkach. 
Obaj księża tłumaczyli mediom, że urzęd-
niczki w bankach są zbyt wścibskie, aby 
mogli zapłacić przelewem. Ciekawe, skąd 
mieli pieniądze, których tak się bali trzymać 
w banku? „IKP” został jednak własnością 
nie redemptorystów ani o. Rydzyka, lecz
o. Stanisława Golca z Wrocławia. Skąd oj-
cowie mieli prywatnie kilka milionów zło-
tych na zakup gazety i duże inwestycje?8

„IKP” Golca i Rydzyka szybko tracił 
czytelników, a w jednym z ostatnich nu-
merów – będąc własnością o. Golca – po-
dał fałszywe informacje o ataku o. Rydzy-
ka na dziennikarzy w Tormięsie. Wg gaze-
ty, to dziennikarze TVP zaatakowali o. Ry-
dzyka, a nie odwrotnie.

W 1997 r. o. Rydzyk ogłosił, że Społecz-
ny Komitet Ratowania Stoczni Gdańskiej
i Przemysłu Okrętowego przy Radiu Ma-

ryja zbiera pieniądze i świadectwa udzia-
łowe funduszy inwestycyjnych w celu wy-
kupienia bankrutującej Stoczni Gdańskiej. 
Komitet ten konkurował z podobną inicja-
tywą NSZZ „Solidarność”, jednak – w prze-
ciwieństwie do tamtej inicjatywy – nie miał 
zezwolenia na zbiórkę publiczną od Mini-
sterstwa Spraw Wewnętrznych.

Kiedy stocznia została sprzedana komu 
innemu, Radio Maryja ogłaszało, że zwró-
ci datki tym, którzy o to wystąpią. Jednak 
większość pieniędzy została w RM, zapewne 
zgodnie z intencjami ofiarodawców. Prezes 
SKRSGiROpRM, kpt. Bolesław Utyra, wielo-
krotnie próbował dowiedzieć się, jaką kwotę 
zgromadzono na subkoncie konta zarządza-
nego przez redemptorystę. Rydzyk przestał 
odpowiadać na telefony i listy, nie przyszedł 
na umówione spotkanie. Hutyra prosił o po-
moc bpa Edwarda Frankowskiego i o. prof. 
Mieczysława Krąpca, którzy również byli 
członkami komitetu, oraz prowincjała re-
demptorystów – o. Edwarda Nocunia, ale nie 
doczekał się odpowiedzi. W 2000 r. Hutyra 
zginął w wypadku samochodowym i sprawy, 
mimo wysiłków prasy, nie wyjaśniono.

W 1998 r. został założony „Nasz Dzien-
nik”. Gazeta jest wyjątkowa pod wieloma 
względami – również takim, że nie wiado-
mo, skąd właściciele rembertowskiej spółki 
SPES mieli pieniądze na rozpoczęcie wyda-
wania „NDz”. Jedynym udziałowcem spół-
ki jest Ewa Sołowiej, przez długie lata sza-
ra eminencja, a obecnie redaktor naczel-
na pisma. To jedyny ogólnopolski dziennik 
utworzony za fundusze niewiadomego po-
chodzenia.

Podobnie rzecz się ma z należącą do 
oo. Rydzyka i Króla (poprzez ich Fundację 
Lux Veritatis) telewizją Trwam. Fundacja 
ta, której produkty są regularnie reklamo-
wane na antenie Radia Maryja, w 2003 r. 
nie prowadziła jeszcze zbyt szerokiej dzia-
łalności, ale pozyskała kapitał na założenie 
telewizji. Skąd – nie wiadomo.

W latach 1999-2000 o. Król i dwie inne 
osoby związane z o. Rydzykiem wykupiły 
ponad 40% akcji spółki giełdowej ESPEBE-
PE. Połowę pieniędzy mieli z nieznanych 
źródeł, a połowę dał w postaci kredytu Pol-
ski Kredyt Bank. ESPEBEPE zbankrutowało. 
Bankowy dług o. Króla wykupiła Prowincja 
Redemptorystów za pośrednictwem spółki 
Polkombi. Nie wiadomo, czy o. Król wszedł 
w posiadanie gotówki na zakup ESPEBEPE 
zgodnie z prawem i czy ofiarodawca zapła-
cił podatek od darowizny. Prowincja Re-
demptorystów z pewnością powinna była 
zapłacić podatek od transakcji z Polkombi, 
ale nie uczyniła tego. Prokuratura, zawia-
domiona o tym fakcie, stwierdziła, że nie 
może ustalić poszkodowanego.

NIGDY WIĘCEJ nr 17, ZIMA-WIOSNA 2009



W 2000 r. o. Rydzyk ogłosił budowę 
wielkiego Centrum Polonia in Tertio Mille-
nio. Władze Torunia przygotowały plan wy-
dzierżawienia dla fundacji Nasza Przyszłość 
– należącej do o. Rydzyka – 40 hektarów
z leżącego blisko centrum 150-hektarowego 
terenu używanego wcześniej przez Armię 
Radziecką. Ponieważ część CPiTM miała 
stać się szkołą, zarząd postanowił obniżyć 
opłatę początkową i opłatę za dzierżawę do 
1% rzeczywistej ceny. Cały ten kuriozalny 
plan Rada Miasta poddała głosowaniu. Nie 
wyraziła na niego zgody, ale głosów prze-
ciw było niewiele więcej niż za.

Ostatecznie Wyższą Szkołę Kultury 
Społecznej i Medialnej wybudowała Fun-
dacja Lux Veritatis – również należąca do 
o. Rydzyka, która kupiła grunt w innym 
miejscu. Za rządów PiS-u minister rozwo-
ju regionalnego – Grażyna Gęsicka wpisa-
ła szkołę na listę inwestycji kluczowych. 
Ten dokument zawierał projekty popierane 
przez ministerstwo – wiązało się to z auto-
matycznym przyznaniem dotacji unijnych 
– bez potrzeby ogłaszania konkursu. FLV 
miała dostać 15,3 mln euro na uruchomie-
nie studiów informatycznych w WSKSiM.

Z kolei od Ministerstwa Ochrony Śro-
dowiska FLV otrzymała 1,2 mln zł na uru-
chomienie kierunku ochrona środowiska,
a 15 mln zł (i potem jeszcze 12 mln zł) od 
Narodowego Funduszu Ochrony Środowi-
ska i Gospodarki Wodnej na odwierty ba-
dawcze w celu szukania gorącej wody pod 
Toruniem.

Odrzucenie przez ministerstwo projek-
tu zgłoszonego na listę inwestycji kluczo-
wych a przygotowanego przez Uniwersy-
tet Mikołaja Kopernika (za 6,1 mln euro), 
uczelnię należącą do najlepszych w kraju, 
z równoczesnym wytypowaniem WSKSiM, 
która zalicza się do najsłabszych szkół wyż-
szych (m.in. są poważne wątpliwości, czy 
ma dość politologów z doktoratem, żeby 
przyznawać tytuł magistra w tej dziedzi-
nie), wzbudziło oburzenie wielu instytucji 
i organizacji – między innymi Międzyna-
rodowy Komitet Oświęcimski zaprotesto-
wał przeciwko przywilejom dla fundacji na-
leżącej do dyrektora znanej z antysemity-
zmu rozgłośni radiowej. Jednak z konsulto-
wanych przez ministerstwo przed rozstrzy-
gnięciem prezydentów i starostów najwięk-
szych miast, rektorów, przedstawicieli orga-
nizacji biznesowych oraz posłów i senato-
rów regionu poparcia dla WSKSiM odmó-
wiło tylko pięciu parlamentarzystów (z PO 
i SLD), rektor UMK i prezydent Włocławka. 
Po zmianie rządu w październiku 2007 r. 
nowa minister zaostrzyła kryteria i WSKSiM 
ostatecznie nie znalazła się na liście.

Z 28,2 mln zł obiecanych przez pisow-
skiego ministra ochrony środowiska – prof. 
Jana Szyszkę – dotacja 1,2 mln zł na nowy 
kierunek została wykorzystana, ale jeżeli 
chodzi o obie części dotacji na odwierty, 
to Lux Veritatis nie dopełniła formalności. 
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej powinien był roz-
wiązać z nią umowę już w sierpniu 2007 
roku, bo Fundacja nie dostarczyła żadnego 
z przewidzianych w paragrafie 11. umowy 
dokumentów. Tyle że paragraf ten wykre-
ślono 27 listopada z datą wsteczną 15 listo-
pada. W ten, ocierający się o fałszowanie 
dokumentów, sposób pozbyto się niewy-

godnego zapisu. O działaniach byłego już 
kierownictwa Funduszu została powiado-
miona prokuratura. Umowę rozwiązano.

Oboje byli ministrowie bardzo często 
gościli na antenie Radia Maryja, w tym rów-
nież podczas kampanii wyborczych. Gęsic-
ka występowała w RM od stycznia 2006 
r. Do końca 2007 r. RM nadało 10 audy-
cji z jej udziałem trwających w sumie po-
nad 10 godzin. Szyszko występował w RM 
od września 2005 r. – i do końca 2007 r. za-
liczył ponad 40 audycji i rozmów o suma-
rycznej długości 22 godzin. Obecnie prof. 
Jan Szyszko jest pracownikiem Wyższą 
Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej. 

Zapewne trudno było ukryć wykorzy-
stanie funduszy unijnych na dotowanie 
prywatnych przedsięwzięć o. Rydzyka, ale 
przypuszczalnie za rządów PiS było wię-
cej dotacji z innych funduszy. Można tak 
wnioskować na podstawie wypowiedzi 
Bogdana Borusewicza, który twierdził, że 
nie mógł uratować przed odwołaniem pre-
zesa Orlenu, bo ten... nie płacił na Radio 
Maryja9. Kto i z jakiej firmy nie był zwol-
niony, bo płacił o. Rydzykowi według roz-
kazów PiS – na razie nie wiemy.

Nie do końca jasna jest sprawa wy-
dzierżawienia przez Krajowy Zarząd Go-
spodarki Wodnej 1,36 ha ziemi w Porcie 
Rzecznym pod Toruniem dla Prowincji Re-
demptorystów. Obok tej działki znajduje 
się należący do Lux Veritatis, czyli do oo. 
Rydzyka i Króla, budynek WSKSiM. Prasa 
informowała, że dzierżawa ziemi przezna-
czonej na działalność komercyjną kosztuje 
w tej okolicy zwykle 15 zł za metr kwadra-
towy, a redemptorystom wydzierżawiono 
ją za tylko 3 zł, w dodatku bez przetargu, 
co obecny wiceminister ochrony środowi-
ska uważa za skandal. O dzierżawę działki 
ubiegał się również Yacht Klub Toruń. Po-
przedni dzierżawca płacił mniej niż mieli 
zapłacić redemptoryści, ale była to dzier-
żawa na cele rekreacyjne, której stawka 
jest dużo niższa. W grudniu 2007 r. został 
odwołany – odpowiedzialny za tę transak-
cję – prezes zarządu, Mariusz Gajda.

Czas na procesy

Wspominałem już o postępowaniach
 wszczętych na skutek oburzenia opi-

nii publicznej, ale szybko umarzanych. Dla-
czego? Odpowiedź samego o. Rydzyka pa-
dła w sierpniu i wrześniu 2004 r. Podobno 
prokurator, która go przesłuchiwała, bardzo 
nalegała, aby nie mówił o niej na antenie, 
ponieważ obawiała się o reakcję i zdrowie 
swoich rodziców. Jeżeli w tej opowieści tkwi 
choć ziarno prawdy i rzeczywiście urzęd-
niczka państwowa może być aż tak przera-
żona o. Rydzykiem i Radiem Maryja, to trud-
no się dziwić, że jego sprawki kierowane do 
prokuratury w Toruniu, są umarzane.

Ostatnio głośna była sprawa jednej z wie-
lu antysemickich wypowiedzi Stanisława Mi-
chalkiewicza oraz słów samego o. Rydzyka, 
który w czasie dziwacznego „wykładu” dla 
studentów WSKSiM sugerował, że należało-
by zabić żonę obecnego prezydenta – Ma-
rię Kaczyńską (a może prof. Magdalenę Śro-
dę – trudno wyciągnąć pewne wnioski z jego 
bełkotu, ale sądzę, że nie ma znaczenia, jaką 
osobę miał na myśli)10 oraz mówił na temat 
paskudnej mentalności Żydów11. 

Znaleźli się odważni jednak ludzie i w 
proteście przeciwko dalszemu opluwaniu 
przez media o. Rydzyka spróbowali – z suk-
cesem – drogi sądowej. Dowodzący Radiem 
Maryja kiedy już raz postanowią, że np. Lech 
Wałęsa albo Harry Potter jest ich wrogiem, 
to muszą regularnie go atakować. Tak dzia-
ło się i trwa to nadal, chociaż już w mniej-
szym natężeniu, w przypadku Wielkiej Or-
kiestry Świątecznej Pomocy Jerzego Owsia-
ka. Wszak Fundacja bezczelnie zbierała pie-
niądze, które przecież mógłby zebrać o. Ry-
dzyk oraz organizowała letnie koncerty Fe-
stiwalu „Przystanek Woodstock” – groma-
dziła się tam młodzież, która przecież mo-
głaby, i zapewne powinna, przyjeżdżać na 
zjazdy urządzane przez o. Rydzyka. TV 
Trwam przez całe lata, do znudzenia, emi-
towała kłamliwy propagandowy film mają-
cy zohydzić Przystanek. Jurek Owsiak wy-
stąpił do sądu i wygrał, już w dwóch instan-
cjach. Wprawdzie w związku z odwołaniem 
do Sądu Najwyższego TV Trwam nie pod-
dała się jeszcze okrutnemu wyrokowi na-
kazującemu przeproszenie za kłamstwa, ale 
już samo wygranie przez WOŚP tej sprawy
w dwóch instancjach było ważne. Dla Fun-
dacji Owsiaka istotny jest też inny efekt suk-
cesu w potyczkach sądowych z Rydzykiem: 
TV Trwam i RM opluwają ją rzadziej.

Również „Agora”, pomówiona przez 
TV Trwam o żądanie od Spółdzielczych Kas 
Oszczędnościowo-Kredytowych pieniędzy w 
zamian za wstrzymanie serii artykułów kry-
tykujących nieprawidłowości w tych instytu-
cjach, wytoczyła proces toruńskiej telewizji. 
Ostatnio zarówno „Agora”, jak i Adam Mich-
nik, wybierając drogę sądową, sukcesywnie 
zmieniają modę na kłamanie na ich temat, 
więc pewnie i w tej sprawie uda się zmusić 
oszczerców do odwołania ich twierdzeń.

Inaczej wyglądała sprawa zespołu Lao 
Che. W tym przypadku wyjątkowo nie cho-
dziło o kłamstwa czy oszczerstwa, tylko o na-
ruszenie praw autorskich grupy poprzez nada-
nie jej piosenki w TV Trwam. Po wielu mie-
siącach i staraniach muzyków, aby tę kwestię 
uregulować, zapadła decyzja o ugodzie. 

Procesy są wytaczane również „Nasze-
mu Dziennikowi”. Przeprosin domaga się 
na przykład wielokrotnie atakowana na jego 
łamach Ewa Czaczkowska, dziennikarka 
„Rzeczpospolitej”. Ponadto „NDz” zarzucił 
TVN-owi uprawianie metod zaczerpniętych 
z goebbelsowskiej propagandy i użył (po-
dobnie jak RM) wielu innych określeń (m.in. 
„medialne ZOMO” ) oraz twierdził, że TVN 
łamie prawo. Procesy się toczą.

Przestępca dobry, bo nasz

Mediom o. Rydzyka przeszkadza rzeko-
 me łamanie prawa przez TVN, ale 

wobec osób uznanych za swoich stosują ta-
ryfę ulgową. Lament, jaki został podniesio-
ny w RM po ujawnieniu nadużywania za-
leżności służbowej do molestowania seksu-
alnego przez abpa Juliusza Paetza, rozrósł 
się do rozmiarów apokaliptycznych. 

Podobną oprawę miała niedawno 
ujawniona sprawa molestowania wycho-
wanków kościelnego ośrodka dla trudnej 
młodzieży w Szczecinie. Taką atmosferę 
powodowała osoba odpowiedzialnego za 
ośrodek biskupa Stanisława Stefanka, na-
leżącego do gwiazd RM. Ponadto w cza-

NIGDY WIĘCEJ nr 17, ZIMA-WIOSNA 2009



sie, gdy dochodziło do molestowania, jego 
biskupem ordynariuszem był Marian Przy-
kucki, wcześniej ordynariusz w Toruniu, 
dobrze wspominany przez redakcję RM.

Moralne wsparcie od Radia uzyskał 
również biskup elbląski Andrzej Śliwiński 
– alkoholik, który po pijanemu spowodo-
wał wypadek samochodowy, znany rów-
nież z zaginięcia na kilka dni w Moskwie 
– w pijanym widzie. Po zdarzeniu Rydzyk 
wielkodusznie stwierdził, że przecież moż-
na się napić „koniaka”. Trudno jednak dzi-
wić się jego podejściu, bo sam przecież zo-
stał złapany na jeździe po pijanemu. Nie 
mniej ważne jest również to, że jeżeli nie-
którzy z takich biskupów są nawet usuwani 
ze stanowisk, to, jako biskupi emerytowani, 
nadal pozostają w składzie episkopatu i za-
pewne zachowają wdzięczność wobec dy-
rektora rozgłośni radiowej tak ładnie uspra-
wiedliwiającego ich przestępstwa.

Oczywiście niesprawiedliwie prześlado-
wany jest prof.12 Antoni Jarosz. Ten były rek-
tor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej 
w Jarosławiu nie tylko jeździł po pijanemu
i molestował jednego ze studentów szko-
ły, co już samo w sobie mogłoby skłonić o. 
Rydzyka do entuzjastycznego poparcia, ale 
również jest podejrzany m.in. o przywłasz-
czanie pieniędzy, finansowanie swojej kam-
panii wyborczej z finansów szkoły, branie ła-
pówek m.in. za doktoraty, groźby, podże-
ganie do pobicia, fikcyjne egzaminy. Tym-
czasem RM nadało już wiele audycji w jego 
obronie i co jakiś czas wraca do tematu. Na 
początku tego roku słuchacze RM, wezwani 
do tego przez rozgłośnię, zablokowali całe 
piętro w krakowskim sądzie, który miał roz-
patrzeć zażalenie na aresztowanie Jarosza 
(tym samym oddział moherowych beretów 
działał właściwie na niekorzyść podejrzane-
go, ale z pewnością niechcący).

Inny pupil o. Rydzyka, poseł LPR do Par-
lamentu Europejskiego – Witold Tomczak, 
który niegdyś zasłynął usunięciem meteo-
rytu z barków rzeźby przedstawiającej pa-
pieża Jana Pawła II (dzieło było wystawio-
ne w Zachęcie), podarował PE dwa krzyże 
do powieszenia na salach obrad w Brukseli 
i Strasburgu oraz ogłosił, że o. Rydzyk umie 
chodzić po wodzie13, ma podobne proble-
my: w 1999 r. został zatrzymany przez po-
licję drogową i nie zgodził się na zbadanie 
trzeźwości, a także znieważył funkcjonariu-
szy na służbie. Przez wiele lat ukrywał się 
za immunitetem, ale Komisja Prawna PE od-
mówiła utrzymania immunitetu Tomczaka 
w tej sprawie. Jeżeli teraz sądom nie prze-
szkodzi o. Rydzyk, będą mogły kontynu-
ować postępowanie.

Trzeba przyznać, że stosunkowo rzadko 
Radio Maryja pochwala przemoc i wzywa 
do jej stosowania. Ale cała seria takich wy-
bryków pojawiła się na antenie w 2004 roku. 
W maju sam o. Rydzyk popierał Młodzież 
Wszechpolską, która zapowiadała użycie 
przemocy w stosunku do demonstrujących 
na rzecz praw homoseksualistów we Wro-
cławiu. Również w maju w audycjach RM 
występował dr Stojan Adašević, który życzli-
wie odnosił się do pobicia demonstrujących 
w podobnej sprawie w Belgradzie. Adašević 
był wymieniany w RM wśród „obrońców ży-
cia”. Dziwna to obrona życia poprzez po-
chwalanie czynnego występowania przeciw-
ko zdrowiu, a może nawet życiu współoby-

wateli. W listopadzie 2004 r. redaktor „NDz” 
Wojciech Olszak razem z redaktorem RM
o. Jackiem Cydzikiem z zachwytem zapo-
wiadali biorącym udział w Marszu Równości 
w Poznaniu, że „będzie gorąco”.

Ksenofobia

O  antysemityzmie Radia Maryja od lat
 mówią media, od lat protestują prze-

ciwko niemu różne organizacje. Ostatnio 
Departament Stanu USA w swoim rapor-
cie opisał RM jako rozgłośnię antysemicką. 
Trudno przywołać te wszystkie wzmianki
i wyrażany w nich sprzeciw. Przykłady mo-
żna znaleźć na prowadzonej przeze mnie 
stronie internetowej: http://www.radiomary-
ja.pl.eu.org/nagrania, a częściowe podsu-
mowanie w artykule „Inny świat – obraz Ży-
dów w Radiu Maryja” mojego autorstwa14. 
Tekst z braku miejsca pomija wszelkie 
aspekty opisywania Żydów przez toruńską 
rozgłośnię, które mają odniesienie między-
narodowe, a koncentruje się na kwestiach 
krajowych.

Ponieważ media informują o przypad-
kach antysemityzmu w RM w bardzo nie-
systematyczny sposób, warto przytoczyć 
tu kilka przykładów. Najbardziej jaskrawy 
i skandaliczny z nich to tekst ks. prof. Cze-
sława Bartnika, emerytowanego pracowni-
ka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 
opublikowany w „NDz” i odczytany wielo-
krotnie w RM w pierwszą rocznicę zama-
chu na World Trade Center. Bartnik pisał: 
„Chwałę ofiar 11 listopada zakłóca trochę 
fakt, że na ich cmentarzysko zakradły się 
hieny polityczne. Najpierw prasa zachod-
nia się dziwi, że ktoś ostrzegł wszystkich 
Żydów pracujących w WTC, a nie ostrzegł 
innych pracowników. Co to znaczy? Od 
początku ktoś grał śmiercią owych ludzi 
dla równie zbrodniczych celów politycz-
nych”. Postanowiłem wtedy nazywać au-
tora księdzem „hieną” Bartnikiem, bo wy-
korzystywanie zamachu do propagowania 
tego rodzaju kłamstw dla celów politycz-
nych jest niesłychaną obrzydliwością.

Inny przykład to wielokrotne strasze-
nie przez Rydzyka przyjazdem setek tysię-
cy – pod  koniec kampanii referendalnej do-
szedł do 500 tys. – Żydów z Ameryki Po-
łudniowej. Wśród tematów regularnie po-
ruszanych w RM znajduje się też rzekomy 
wywiad prof. Bronisława Geremka dla Han-
ny Krall, który redakcja pozwoliła sobie kie-
dyś odczytać w całości na antenie dzwonią-
cemu słuchaczowi. To prymitywne fałszer-
stwo Służby Bezpieczeństwa posłużyło już 
wiele razy RM do szerzenia antypolskiej 
propagandy – jak widać, nic nie jest zbyt 
prymitywne dla Tadeusza Rydzyka.

Wybitne osiągnięcia w propagowaniu 
antysemityzmu ma również inna gwiazda 
„Naszego Dziennika” i RM – ks. prof. Je-
rzy Bajda. Jego teksty są często odczytywa-
ne w RM, ale sporadycznie bierze udział
w audycjach osobiście. Podczas dwóch 
wystąpień, w 2001 i w 2006 roku, posługi-
wał się książką znanego przedwojennego 
antysemity – ks. Stanisława Trzeciaka15, za 
każdym razem cytując inną bujdę, w obu 
przypadkach już dawno zdemaskowaną. 
Mówi to wiele o poziomie tego luminarza 
nauki z kościelnego Uniwersytetu Kardy-
nała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Pomniejsze przykłady to wypowiedzi 
Stanisława Michalkiewicza, który w stałej 
audycji w RM do znudzenia powtarza swo-
je tezy o spisku żydowskim, pstrząc swo-
je barwne wypowiedzi rusycyzmami, albo 
wypowiedzi dra hab. Jerzego R. Nowaka 
(pracownika komunistycznego Ministerstwa 
Spraw Zagranicznych, tajnego współpra-
cownika Służby Bezpieczeństwa ps. „Tade-
usz”), który krytykuje prof. Władysława Bar-
toszewskiego za jego bawarski tytuł nauko-
wy, a sam, zapewne przez skromność, nie 
protestuje, kiedy w RM przedstawiany jest 
jako profesor. Nowak wykazał się na fron-
cie walki z Żydami, ogłaszając w RM, że
w latach 60. opanowali Rozgłośnię Polską 
Radia Wolna Europa przy pomocy szantażu 
skierowanego przeciwko dyrektorowi roz-
głośni – Janowi Nowakowi-Jeziorańskiemu, 
grożąc mu ujawnieniem, iż w czasie woj-
ny był wysokim urzędnikiem hitlerowskich 
władz okupacyjnych. To oszczerstwo, opar-
te na znanym od lat i dawno zdemaskowa-
nym fałszerstwie SB, podpada, jak wszystkie 
wyżej cytowane, pod artykuły kodeksu kar-
nego o zakazie szerzenia nienawiści naro-
dowej (art. 256 i 257). 

Ksenofobia RM nie ogranicza się do Ży-
dów, chociaż tak się składa, że w mediach 
Rydzyka dotyczy zazwyczaj właśnie ich. 
Pozostali groźni przeciwnicy to spiskujący
w spółce z Żydami Niemcy, czasem Ukraiń-
cy, rzadziej inne narody. Szczególnie inten-
sywne kampanie toczyły się wokół sfałszo-
wanej przez „Naszą Polskę” (tygodnik re-
klamowany często w RM) wypowiedzi ów-
czesnego kanclerza Niemiec – Gerharda 
Schrödera, wygłoszonej na zjeździe wypę-
dzonych w 2000 r. oraz artykułu 116. nie-
mieckiej konstytucji rzekomo uznającego 
granice niemieckie z 1937 r. W rzeczywi-
stości 1937 roku pojawia się w konstytucji 
w kontekście posiadania obywatelstwa przez 
Niemców, którzy mieszkali w ówczesnych 
Niemczech oraz przez ich potomków.

W tym bardzo krótkim, przynajmniej 
w stosunku do ogromu zagadnienia, opi-
sie balansowania Radia Maryja i pokrew-
nych mu mediów na granicy prawa, a cza-
sem daleko poza nią, z konieczności po-
minąłem wiele tematów. Myślę, że dobrze 
oddałem atmosferę, w jakiej działają ci lu-
dzie. Atmosferę zakłamania, w której każ-
de fałszerstwo, kłamstwo i przestępstwo 
jest dobre, byle przyniosło korzyść zarzą-
dzającym tymi mediami. „Plujcie, pluj-
cie, a zawsze coś przyschnie” – powtarza 
często o. Rydzyk, powołując się na Lenina 
oraz Goebbelsa, i niby się od nich dystan-
sując. Jednak sam Rydzyk i jego współpra-
cownicy traktują prawdę i prawo jak partia 
bolszewicka.

W artykule korzystałem z własnej strony 
internetowej poświęconej w całości Ra-
diu Maryja (www.radiomaryja.pl.eu.org), 
materiałów prasowych zgromadzonych 
przez Marka Kłodarczyka (obecnie dostęp-
nych tylko przez mirror rm.radiomaryja.
pl.eu.org), „Gazety Wyborczej”, „Rzeczpo-
spolitej” oraz stron internetowych: wia-
domosci.onet.pl, www.wirtualnemedia.pl, 
www.sejm.gov.pl, manager.money.pl, mer-
kuriusz.id.uw.edu.pl, www.przemyslanin.pl, 
www.ojciec-dyrektor.de, gdansk.naszemia-
sto.pl.

NIGDY WIĘCEJ nr 17, ZIMA-WIOSNA 2009



PRZYPISY
  1 Per fas et nef as – sentencja łacińska oznaczająca: 

prawem i bezprawiem, nie przebierając w środ-
kach.

  2 Piotr Głuchowski „Ostatnia sprawa Radia Maryja”, 
„Gazeta Wyborcza”, 05.11.1997.

  3 Ibidem.
  4 Ibidem.
  5 List prymasa do prowincjała redemptorystów, Jasna 

Góra, 25.11.1997.
  6 Vadim Makarenko, Zuzanna Matyjek „Radio Ma-

ryja nadaje bez koncesji satelitarnej”, „Gazeta Wy-
borcza”, 09.12.2000.

  7 Wystąpienie Juliusza Brauna w Sejmie 18.01.2001,
http://ks.sejm.gov.pl:8009/kad3/098/30982004.htm.

  8 Marcin Kowalski, Piotr Głuchowski „Ojciec inwe-
stor stracił nie tylko na giełdzie”, „Gazeta Wybor-
cza”, 12.04.2006.

  9 „Kaczyński w układzie ojca Rydzyka”, wywiad
z Bogdanem Borusewiczem przeprowadzony przez
Agnieszkę Kublik i Monikę Olejnik, „Gazeta Wy-
borcza”, 29.09.2007.

10 „I jeszcze Olejnikowa pluje w twarz. (...) Olejniko-
wa, pani Środa. Ona w przeddzień mówiła o wpro-
wadzeniu eutanazji w Polsce, publicznie. I na dru-
gi dzień idzie i uwiarygodniona. Jak można?! Czy ja 

mogę iść do «Gazety Wyborczej» i wywiadu udzie-
lać? Nigdy. Trzeba mieć godność, honor. Ja się dzi-
wię, że ludzie tam idą. Coś podobnego! Trzeba 
mieć osobowość, honor, szlachetność! Jest taka za-
sada, nie wchodź w plewy, bo cię świnie zeżrą. Bi-
skup Frankowski mi to mówił, jego rodzice to mó-
wili. Ładne powiedzenie. I dlatego powiedziałem. 
Powiedziałem bardzo mocno. Dlatego, żeby zare-
agowali. I była reakcja. To było w stylu «tak-tak, nie 
nie». Dobro oddzielić od zła. Prawdę od kłamstwa. 
Szambo od perfumerii. Tylko tyle. Jeszcze powie-
działem: jeżeli PiS się nie pozbiera, to was ludzie 
wyplują. (...) Jeszcze powiedziałem, że to jest wal-
ka między dwiema lożami. Tak podejrzewam. (...) 
Jak oni ładnie mówią. Pani prezydentowa z taką eu-
tanazją? Ty czarownico! Ja ci dam! Jak zabijać ludzi, 
to sama się podstaw pierwsza. Nie uwłaczając (...).” 
Cytat za: „Wprost”, 09.07.2007

11 „A wiecie, co nam «Gazeta Wyborcza» zrobi-
ła ostatnio? Jechali na ten marsz, gdzieś spod ra-
dia i dwóch z «Gazety Wyborczej» wsiadło. I będą 
kpić, zdjęcia robić. Kpić z tych ludzi. Przecież ci 
ludzie nie są źli, prawda? Wszystko cynicznie! To 
jest taka talmudyczna mentalność. Nie łacińska, 
ani chrześcijańska, nie muzułmańska. To jest taka 
przewrotna. Dzisiaj powie tak, jutro odwrotnie. To 

nie jest polskie. (...) Jest trochę inna etyka katolic-
ka, i już troszkę inna chrześcijańska. Wchodzi pro-
testantyzm i są niuanse różne. A później jeszcze 
jest etyka talmudyczna i tam się już nie dogadasz. 
Jestem przeciwko jakiemukolwiek mówieniu o na-
rodach. Ale etyka: dzisiaj powie tak, za chwilę in-
aczej, a jutro jeszcze inaczej. I wszystko jest w po-
rządku.”. Cytat jw.

12 Janosz habilitował się w 1978 r. w Wyższej Szko-
le Nauk Społecznych przy… Komitecie Central-
nym PZPR.

13 za „Europoseł: Ojciec Rydzyk potrafi chodzić po 
wodzie”, gazeta.pl, 08.10.2007.

14 Rafał Maszkowski „Inny świat – obraz Żydów w Ra-
diu Maryja”, „Kwartalnik Historii Żydów”, 4/2006. 
Tekst dostępny jest na WWW tego pisma. Jest do 
niego link na mojej stronie.

15 Stanisław Trzeciak był duchownym katolickim, 
doktorem teologii i profesorem, ale przede wszyst-
kim jednym z czołowych katolickich propagatorów 
antysemityzmu w międzywojennej Polsce. Wydał 
m.in.: „Mesjanizm a kwestia żydowska” (1934), 
„Program światowej polityki żydowskiej / konspira-
cja i dekonspiracja” (1936) oraz „Talmud o gojach 
a kwestia żydowska w Polsce (1939), wielokrotnie 
wznawiane współcześnie. n

NIGDY WIĘCEJ nr 17, ZIMA-WIOSNA 2009


